Під час сесії Львівської міської ради заслухали питання про стан пасажирських перевезень, обговорили з депутатським корпусом питання про оплату проїзду для пенсіонерів у розмірі 50% від загальної вартості, що має бути винесене на чергове засідання виконавчого комітету Львівської міської ради.

«Щодо транспортних перевезень в місті Львові, коротко окреслю ситуацію, яка є не простою. Ми зараз перебуваємо у судових процесах стосовно анулювання дозволу на перевезення, який відбувся 5 січня 2017 року і справа призначена до слухання 17 жовтня цього ж року, і тільки після прийняття рішення суду можуть бути розглянуті нові конкурси та угоди, а наші підприємства матимуть можливість стабільно працювати. Держава у 2016 році переклала обов’язки за відшкодування пільгових перевезень на органи місцевого самоврядування, в бюджеті передбачено 20 мільйонів, що становить 10-15% від потреби.

Також спостерігаємо тенденцію масового звільнення водіїв автобусів та електротранспорту, які їдуть до Польщі, адже там більше платять. В АТП №1 зараз бракує 70 водіїв, у «Львівелектротранс» - 161. Внаслідок цього прийнята нова галузева угода щодо збільшення заробітної платні для водіїв та працівників ремонтної зони на 1000-1200 гривень.

За останні два роки закуплено 103 автобуси, 9 трамваїв, 10 тролейбусів та 1 електробус, цього є недостатньо, адже транспорт у Львові є застарілим і потребує постійного оновлення. Якщо говорити про електромережу та рейки, адже за останні 6 років кошти на її відновлення не виділялись.

Є наказ департаменту дорожнього господарства ЛОДА від 27.06.2017 року про те, щоб пенсіонери оплачували 50% вартості проїзду. Перевізники хочуть рівних умов праці, щоб не трапилось ситуації, за якої вони поїдуть працювати у Львівську область, адже тоді ситуація стане критичнішою, ніж є. Що необхідно зробити? Дочекатися рішення суду, провести якісний конкурс, визначити чіткі умови конкурсу і скласти грамотні угоди. Необхідно чітко прописати штрафні санкції за невиконання умов перевезення.

Якщо говорити про автобусні перевезення, тариф вартістю в 4 гривні не змінювався з 2015 року. Подорожчали запчастини, зарплата зросла, це також є причиною нестабільної праці перевізників. Якщо говорити про динаміку звернень до гарячої лінії, яку ми моніторимо щодня, найбільше питань виникало щодо пільгового проїзду та несистематичної роботи транспорту. Ми організували зустріч з приватними перевізниками та провели розмову з ними щодо виконання усіх пунктів угоди, аби на певному маршруті не їздило 7-8 автобусів замість 10. Як наслідок, кількість звернень зменшилась. Найголовніше, щоб наші мешканці отримували якісні послуги і не чекали на транспорт по 15-20 хв», - зазначила Ірина Маруняк, директор департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР.

«Сьогодні навантаження, яке мала би нести держава по відшкодуванню пільгових перевезень, вона переклала на місцеві бюджети. Безумовно, місцевий бюджет не може покрити повністю всі видатки, які несуть перевізники під час перевезення пільгових категорій мешканців. А пільгова категорія мешканців складає понад 50%. І тому, вважаю, що це рішення стосовно відношення між перевізником і замовником є виваженим. «Львівелектротранс» перевозить близько від 65 до 70% пасажирів пільгових категорій.

Пасажирів рахуємо шляхом хронометражу – це коли в кожному вагоні цілий день працює контролер, який контролює, скільки зайшло пасажирів з посвідченнями, скільки оплатило. Вчора проводився хронометраж на трамвайному маршруті №7, і в результаті хронометражу було виявлено більше 60% пільгових категорій пасажирів:  ми виявили, що більше 5 тис пасажирів було пільгових, а всіх пасажирів було близько 9 тис», - наголосив Михайло Сидорович, директор ЛКП «Львівелектротранс».

«Водії зараз звільняються із АТП-1 і від приватних перевізників, і з «Львівелектротранс». Важливе значення зараз має підняття заробітної платні, стабілізування ситуації, яка є зараз у підприємствах. І, власне, у зв’язку з тим, прийнята зараз регіональна угода на рівні Міністерства фінансів про те, що є така можливість підняття заробітної платні. Штатний розпис по АТП-1 затверджений цього тижня і водії будуть мати більшу зарплату на 1 тис. 200 грн. Також піднімається зарплата робітникам цих підприємств. Ці всі чинники зумовлюють стабільність роботи підприємств і в АТП, і в приватних перевізниках, і в «Львівелектротранс».

Щоби трішки стабілізувати ситуацію, щоб люди могли мати транспорт – є необхідністю прийняття такого рішення.

Ще одна річ дуже важлива, що таке рішення є прийняте на рівні облдержадміністрації. Прийнятий наказ у червні 2017 року, який говорить про те, що пенсіонери по віку мають оплачувати 50% за транспортні перевезення.  Ми є складовою частиною Львівської області і крім цього є небезпека того, що перевізники будуть шукати собі вигідніші умови праці і можуть перейти працювати на територію Львівської області. І для того, щоби стабілізувати роботу наших перевізників – це є першою необхідністю. Люди повинні розуміти ситуацію, яка зараз є», - додала Ірина Маруняк.

Директор АТП-1 також прокоментував ініціативу, яка прозвучала від депутатського корпусу про доцільність введення 50% вартості для перевезення пенсіонерів.

«Доцільність вже була давно, тому що весь транспорт повністю в час пік переповнений. Був експеримент, коли пільговики їздили з 10.00 до 16.00 год. і це в час-пік знімало навантаження з транспорту і люди могли спокійно добратися до роботи. З 1 жовтня оплата водіїв є погодинною, залежно від того, який водій скільки відпрацював, відповідно іде доплата в нічний час. Зарплати збільшуються приблизно на 1 тис. 200 грн», - додав Орест Хамула, директор АТП №1.