За допомогою зору людина отримує найбільшу кількість (80 – 85 %) інформації про навколишній світ, тому про збереження зору повинні піклуватися вихователі, батьки і, безперечно, в подальшому самі діти. Адже недостатня або надмірна освітленість, нерівномірність освітлення втомлює очі, при цьому в дошкільному віці у дітей зростає потенційна небезпека розвитку захворювань ока. Про це повідомляє Львівський міський відділ ДУ «Львівський обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України».

Надмірна яскравість джерел світла може спричинити головний біль, різь в очах, розлад гостроти зору; світлові відблиски – тимчасове засліплення. Природне освітлення має тонізуючий і зміцнювальний вплив на організм, підвищує загальну опірність захворюванням, створює умови, необхідні для нормального росту і розвитку дітей.

Світловий режим не можна розглядати у відриві від охорони зору. У дошкільних навчальних закладах  має бути забезпечено природне і штучне освітлення, яке відповідає сучасним нормам і правилам, а саме наказу МОЗ України № 678 «Влаштування, обладнання, утримання дошкільних навчальних закладів та організації життєдіяльності дітей» від 01.08.2015 року.

Тривалість інсоляції (освітленості сонячним промінням) основних приміщень ДНЗ повинна бути не менше 3 годин на день. В іншому випадку дефіцит світла суттєво впливає на формування і прогресування вад зору у дітей, серед яких найбільш поширеним є короткозорість (міопія). У дітей, які дуже мало часу проводять на свіжому повітрі у світлу пору доби, розвивається ультрафіолетова недостатність, яка передусім проявляється зниженням вмісту в крові неорганічного фосфору, зменшенням сили м’язів.

Рекомендована тривалість щоденного перебування дітей на відкритому повітрі з метою попередження порушень фосфорно-кальцієвого обміну повинна становити 1,5-2 години, в проміжку доби від 10 до 16 години. А у листопаді та грудні доречно для компенсації явищ недостатності застосовувати штучне ультрафіолетове опромінення. Також такі загальні захворювання, як рахіт, туберкульоз, ревматизм,  можуть створити сприятливий  грунт для розвитку короткозорості.

З метою профілактики захворювання очей у дітей, вихователям у ДНЗ необхідно засвоїти систему тренувальних вправ для очей і навчити цього дітей. Під час проведення занять в умовах недостатності природного освітлення необхідно використовувати джерела штучного освітлення. Перевагу необхідно надавати люмінесцентним лампам. Джерела штучного освітлення повинні забезпечувати достатнє та рівномірне освітлення всіх приміщень

Світильники з люмінесцентними лампами повинні забезпечувати розсіяне світло, а з лампами розжарювання – повністю відбите світло. Як джерела освітлення використовуються лампи типу ЛБ (білого кольору), ТБС (тепло-білого світла). При використанні ламп розжарювання рівень освітленості має бути не менше 200 лк.

Не дозволяється одночасне використання в одному приміщенні люмінесцентних ламп і ламп розжарювання, а також використання ламп ЛД (люмінесцентного денного світла).

Отже, правильне влаштування та обладнання освітленості приміщень дошкільних навчальних закладів у відповідності до чинних санітарно-гігієнічних норм, у поєднанні з профілактичними заходами, є однією з важливих умов із збереження нормального функціонування органу зору ще з ранніх дошкільних років у дітей.

Проведення лабораторного контролю рівня освітленості у дошкільних навчальних закладах залишається актуальним та повинно проводитися не рідше одного разу в рік, включаючи в себе не менше 3-ьох вимірів, які можуть бути проведені атестованою лабораторією із залученням кваліфікованих спеціалістів Львівського міського відділу «ЛОЛЦ» МОЗ України (м. Львів, вул. Б. Лепкого, 8).