До програми організаційного розвитку «Школа 3.0» 25 вересня долучилось 3 нові школи-учасниці: Школа № 7, Школа № 77, Школа № 83 м. Львова. Зацікавленість програмою виявили понад 20 шкіл зі Львова та України. Цьогорічний відбір шкіл відбувався у декілька етапів. Діагностика та особисті зустрічі допомогли центру «Про.Світ» знайти ті школи, які зможуть якнайповніше скористатися програмою цього року.

«У пілотних школах-учасницях ми бачимо вплив програми. Кожна школа сформувала бачення розвитку, залучаючи усіх вчителів, батьків та учнів. Школи-учасниці визначили пріоритети розвитку, об’єднались в команди та вже зараз мають перші результати: зміна форматів уроків, залучення випускників, партнерство з учнями. Ми впевнились, що зміна культури школи - пріоритетне завдання. Культура взаємодії - той фундамент, який ми закладатимемо в рамках програми Школа 3.0 вже у наступні 3 школи», - розповідають організатори.

«Відбір до другої когорти шкіл виглядав по-іншому, аніж минулого року. Цього разу він відбувався в 3 етапи:

1 етап. Зустріч зі школою-учасницею програми. У кожної школи є свої потреби та виклики. Ми заохочуємо школи шукати шляхи вирішення проблем і сподіваємося стати таким шляхом як мінімум для семи шкіл Львова. Програма Школа 3.0 має чіткий фокус - це культура школи. Ми мали можливість показати програму в дії, запросивши охочих вчителів до НВК ім. Стуса. Директор та команда школи самі розповідали про ті зміни, які вони впроваджують, ділилися власними враженнями та досвідом.

Лише відвідавши таку зустріч, школи могли подати заявки на програму і пройти діагностику в електронному форматі.

2 етап. Діагностика.

Аналізуючи організаційний розвиток шкіл, ми використовуємо діагностичну модель, запропоновану американським дослідником Річардом Дюфором.

Правила подання заявок залишилися незмінними:

●       діагностику мають пройти щонайменше 10% педагогічного складу школи, в тому числі директор;

●       команда школи готова до роботи (відвідування модулів, виконання вимог програми);

●       учителі готові відверто оцінити свою школу та проаналізувати, на якому етапі розвитку вона перебуває.

Більшість шкіл, що пройшли діагностику, зараз знаходяться на етапі передініціювання або ініціювання: окремі проекти вчителів не мають достатньої системності, школі бракує спільного бачення та розуміння напрямку, у якому вона рухається. Важливими потребами шкіл є згуртованість усіх стейкхолдерів (вчителів, учнів, батьків, громади) навколо розвитку школи, зміна підходів до навчання і професійний розвиток вчителів.

3 етап. Зустрічі.

Завершальний етап - зустріч з командою школи задля визначення сильних сторін школи, а також потреб.

Під час зустрічі для нас були важливими наступні критерії:

●       Командна робота: чи зможе колектив працювати як одна команда, встановлювати і налагоджувати зв’язки між собою та плекати довіру - бути прикладом у цьому для своїх учнів? Також позиція директора - сильний лідер довіряє своїй команді, є її міцною опорою. Це означає, що кожен вчитель в колективі усвідомлює і практикує своє право на власну думку, поважає думку інших. Під час зустрічі команда «Про.Світ» звертала увагу на те, як співвідноситься думка директора школи із думкою вчителів.

●       Спільне бачення школи: запитуючи про слабкі та сильні сторони школи, ми групували відповіді за схожістю. Відібравши найбільше схожих відповідей, разом із командою школи ми доходили до больових точок і тих найбільших переваг, які могли б стати опорою для розвитку.

●       Орієнтація на учня: важливо, щоб школа усвідомлювала головний бажаний результат програми - покращення навчального досвіду учня. Від усіх вчителів ми почули, що вони хочуть бачити своїх випускників успішними, повноцінними та зреалізованими. Сьогодні важливо зрозуміти, як спрямувати навчальний процес на розвиток навичок, які забезпечать всебічну реалізацію випускників у житті.

●       Основні потреби школи: програма Школа 3.0 орієнтована на культурну трансформацію та зміну підходів школи. Для другого набору ми шукали ті школи, які вже сьогодні готові вкладати час та енергію у свій розвиток, постійно знаходити в собі сили для сталих змін. Нам критично важливо, щоб час на програмі не виявився втраченим, а став вагомою інвестицією в розвиток школи. Для цього ми спільно із директорами та учителями формували їхній запит - так ми бачили, чи зможе принести програма користь школі вже сьогодні.

Кожна школа - окрема екосистема, адже має унікальну історію, унікальних людей та взаємозв’язки між ними. Ми бачимо багато спільних рис у школах, сильний потенціал вчителів, який потрібно реалізовувати»,- додала Ольга Іськович, координатор програми «Школа 3.0».