Сьогодні у Львівській міській раді відбулось засідання регіональної платформи з вироблення політики у сфері місцевого самоврядування на тему: «Обговорення актуальних законопроектів та законів, що стосуються органів місцевого самоврядування» в рамках Проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID. Засідання провела виконавча дирекція Львівського регіонального відділення Асоціації міст України. На засіданні обговорили чимало питань, які стосуються органів місцевого самоврядування, зокрема, проект Закону «Про міські агломерації». Учасники засідання – мери міст Львівської області висловились на підтримку цього законопроекту.

фото: Олександр Мазуренко
Фото: Олександр Мазуренко

Інформацію про проект Закону України «Про міські агломерації» надав Любомир Зубач, народний депутат України. Також відбулось обговорення процесу об’єднання громад у Львівській області.

«Я думаю, що всім треба визнати, що Закон «Про добровільне об’єднання територіальних громад», він мав і має суттєві прогалини в частині інтересів міст. І на сьогодні де-факто переважна більшість міст не бере участі в об’єднанні громад. На то є об’єктивні і суб’єктивні причини. Я бачу основну причину в тому, що у великих міст нема альтернативи. Тому ми з колегами досить довгий час працювали і напрацювали законопроект про міські агломерації. Скажімо, є місто, біля якого є населені пункти, які де-факто є в межах єдиного організму, – вони працюють в місті, вони навчаються, вони лікуються і так далі.

В чому наша ідея. Сьогоднішній закон передбачає одну альтернативу – це приєднання і поглинання. Ми вважаємо, що це не є достатньо справедливо, тому що кожне місто є місто зі своєю історією, своїм великим досвідом місцевого самоврядування, тому воно не повинно втрачати свою ідентичність. Тому ми не  придумували велосипед – така форма існує в багатьох країнах світу – це так звана міська агломерація. Агломерація не передбачає поглинання. Кожен суб’єкт агломерації зберігає самостійність, зберігає свою раду, свого голову, повноваження. Таким чином агломерація – не є форма об’єднання територіальних громад. Це форма співробітництва територіальних громад, яка передбачає взаємодію і вирішення спільних питань, які потребують врегулювання.

Де-факто агломерації як такі існують. Тому нам треба лише врегулювати законодавчо ці питання. Щоб був механізм вирішення тих спільних проблем. Наприклад, транспортне сполучення. Бо формально, наприклад, для обласного центру компетенцією є вирішення транспортних проблем мешканців цього міста. Але, як я вже говорив, мешканці суміжних сіл, які працюють в місті, потребують вирішення цих проблем. А механізму нема. Це у всіх цивілізованих країнах світу беруть на себе агломерації. Десь вони називаються агломерації, десь називаються метрополіями. Але суть одна. Суть в тому, що визначаються в угоді про співпрацю ті повноваження, які є спільними для всіх, визначається механізм, яким це буде вирішуватися. І що важливо – вони отримують ті самі преференції, які має ОТГ або місто обласного значення. Тобто вони будуть мати свою податкову базу і плюс матимуть вигоду від співпраці з великим містом.

Цей законопроект зареєстрований. Його підтримують більше 20 депутатів, які є представниками 5 фракцій, які працюють в комітеті. Тобто в принципі є розуміння. Мало того, хочу сказати, що його підтримав Мінрегіонбуд і включило його в перелік тих законопроектів, які вважає пріоритетними, які потребують схвалення ВРУ,- сказав народний депутат ВРУ Любомир Зубач.

«Я свою позицію завжди чітко висловлював і висловлюю: в нас є прекрасна співпраця з населеними пунктами, які є біля Львова: це є Брюховичі, це є Рудно, це є Винники. Наприклад, у Рудно ми цього року інвестуємо 26 млн грн. наших міських грошей. Це і для каналізування, і водопостачання. У Винники ми вкладаємо теж немалі кошти. Тобто не шкодуємо грошей і, борони Боже, нічого взамін не вимагаємо, не потребуємо. Ми дійсно хочемо, щоби ми мали спільне бачення розвитку наших територій з точки зору розміщення виробничих можливостей, розміщення житла, просторового розвитку. Щоб воно все якось трималося купи, щоби був генеральний план, щоби не було якихось спорадичних речей. Тому що сьогодні приймаєм рішення, а люди за цим рішенням будуть жити через 10-15 років. Тому треба приймати дуже мудрі рішення.

Ідея цього законопроекту дуже проста – якщо хтось хоче бути разом, наприклад, з Дрогобичем чи Стриєм, він може бути разом. Він нічого не губить: не губить свою самостійність, не губить свій орган управління, а тільки отримує більше грошей, бо на нього розповсюджується та сама система про об’єднані громади. Просто більше кооперації.

Ми не знаємо, що  буде через 50 років. Якщо подивитись як розвиваються ті ж самі Париж, Нью-Йорк, насправді процеси йдуть дуже і дуже непрості. З кожним роком все більше людей хочуть мати якісну медицину, якісну освіту, якісну культуру, і тут нема ради. Але я категоричний противник, щоби маленькі містечка губили свою самостійність», - наголосив Андрій Садовий, мер Львова, голова Львівського РВ АМУ.

Відтак присутні одноголосно висловились за підтримку цього законопроекту.

Нагадаємо, на засіданні також одностайно проголосували скерувати звернення до центральних органів влади, аби законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення державного контролю за відповідністю рішень органів місцевого самоврядування Конституції та законам України» не вносити на розгляд Верховної Ради.

До участі у засіданні також були запрошені народні депутати України міжфракційного об’єднання «Львівщина», Голови Львівської обласної ради та Львівської обласної держадміністрації, міські та селищні голови міст, селищ – членів Львівського РВ АМУ.

відео: Андрій Андрух