Про залучення креативних людей до розвитку Львова та України говорили учасники форуму «Креативний прорив»

Впродовж 9-10 березня в Центрі Шептицького у Львові триває форум «Креативний прорив», який об’єднав спільноту креативних людей з усієї країни задля творення нової моделі креативного, соціально відповідального, партисипативного міста. Про ключові кроки залучення креативних людей до розвитку Львова і країни загалом, про те, як повернути українців з-за кордону, які стануть новим вектором розвитку, говорили Іоланта Пришляк, голова правління оркестру INSO-Львів, заступник директора Львівської філармонії, Юрій Филюк, громадський активіст, співзасновник «Тепле місто» та Марк Зархін, ресторатор, громадський діяч, cпівзасновник «Fast Food Systems» та «Kumpel Group».

«Я б хотіла загострити увагу на освіті. Класична музика розвиває, відкриває творчий потенціал, який є ключем до розвитку творчої особистості. Наш львів’янин, на жаль, не відвідує філармонію так, як би того хотілося. Ми маємо досить талановите суспільство і досить талановитих львів’ян. Треба не боятися говорити, треба організовувати відвідування філармонії як релакс, і повертати українців Україні.

20 років формується хороший музикант, який потім працює по 8 годин в день, отримує на руки 4,5 тис грн. Як можна залучати тих людей, які поїхали? Бо там також не просто. Там круто і класно тільки у стабільності. Якщо вони переможуть бар’єр і потраплять в супер-крутий оркестр, то вони будуть робити те, що вчились, і робили 20 років. У тих музикантів, які отримали певний статус, є потреба реабілітації. На такій мотивації – компенсації – я їх залучаю сюди.

Поки ми не сформуємо цінностей культури, сприйняття мистецтва, у нас не буде якісного громадянина, якісної людини. Культурний продукт, який базується на цінностях і духовності – це їжа, але духовна. Кожному з нас на своєму місці треба робити те, що ми робимо, більш якісно, нам треба більше комунікувати, більше знаходити тих дотиків, перестати соромитись просити допомоги», - зауважила Іоланта Пришляк, голова правління оркестру INSO-Львів, заступник директора Львівської філармонії.

«Ключовим має бути принцип об’єднання. Дуже вірю в роботу з власною енергією, з суспільством, тому що ми всі є дітьми пострадянського суспільства, і в нас немає іншого шляху, ніж трансформуватися, працювати, створювати нові нестандартні, креативні рішення, і запалювати людей навколо. Не всі запалюються однаково, і починати треба завжди з маленького. Ми бачимо потенціал у взаємодії з містами, в обміні енергією.

Треба працювати з культурою. Коли створюється певний рівень необхідної культури, коли дикість існуючої ситуації переходить на рівень, який можуть акцептувати для повернення, люди будуть повертатись. Культура, середовища і довіра. Я дуже вірю в принцип середовищ, бо коли ти повертаєшся у середовище, ти розумієш, що є зона, де ти можеш конектитись у сприятливий для тебе спосіб.

Ми живемо в крутій країні в крутий час. Я, як підприємець, в обмеженості ресурсів бачу позитив, бо це стимулює шукати нові рішення, стимулює до креативу. Це хороший час добре проробляти свою домашню роботу. Зараз час працювати над ціннісною базою, над культурою. Наскільки якісно ми проробимо домашню роботу протягом п’яти років, настільки буде залежати вектор розвитку країни.

Якщо ми говоримо про цінності, то не вийде швидко. Це відповідальність тих людей, які вже прокинулись, мислять ширше. Коли я підприємець, я відчуваю свою відповідальність ширше за межі свого бізнесу. Коли ця зона виростає за межі прямої відповідальності – це ознака прогресу», - переконаний Юрій Филюк, громадський активіст, співзасновник «Тепле місто».

«Ми забуваємо про те, що за кордоном живе більше 10 мільйонів українців, які вже інші, ніж ми тут. І саме вони повернувшись сюди, можуть творити нові течії в суспільстві, і це дуже добре. Щоб повернути цих людей, гроші не ключовими. Потрібні креативні програми, програми розвитку. Тут ми свої, можемо досягнути певного рівня в суспільстві значно швидше, ніж за кордоном, бо ми тут свої. Тому  якщо ми зможемо повернути часину людей завдяки креативним програмам, то це буде та течія, яка зможе дати нам великий поштовх. Коли ми піднімемо рівень життя, то українці будуть повертатись сюди. Є таке поняття, як креативний туризм. Для цього має бути контент, люди мають побачити, що тут вони можуть самореалізуватись. Можна великі маси людей привести і показати Львів.

Нам треба думати про глобальні проекти, які цікаві Європі, світу. Скільки людей до Львова затягнув Альфа Джаз. Зараз з’явився МоцАрт – це фестиваль, який працює не лише на Україну, а на Європу. У Львові проводяться речі, які інтегрують нас в глобальний культурний і економічний простір. Саме цим ми повинні займатись. Ми повинні відкриватись для світу, і тоді люди приїдуть сюди. Як це фінансувати? Це міський бюджет не в стані фінансувати. Зараз настав час, вже формується прошарок бізнесменів, для яких вже не круто їздити на дорогій машині, ці люди готові свою крутизну трансформувати в фінансування культурних проектів. Не відомо, що важливіше – проведення МоцАрзу, чи те, що бізнес стягнув це фінансування», - запевнив Марк Зархін, ресторатор, громадський діяч, cпівзасновник «Fast Food Systems» та «Kumpel Group».

Нагадаємо, Форум «Креативний прорив» розпочався з презентації нової стратегії Львова – Стратегії прориву. Форум відбувається за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Організатори: Львівська міська рада, Інститут міста, ГО «Креативне місто», Кластер розвитку освіти та креативності. Партнери: Український католицький університет, готель «Леополіс», «НІКО-ЗАХІД», Lviv Media Forum, Студентська рада економічного факультету ЛНУ імені Івана Франка.

Програма Форуму – тут.

відео Андрій Андрух