На ШРП міста запровадять систему організації робочого простору, яка діє на підприємствах у всьому світі

На комунальних підприємствах міста запроваджуватимуть систему організації робочого простору за методологією 5S. Як пояснив начальник управління економіки підприємств департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР Роман Панасюк, йдеться про нові принципи організації робочого місця, робочого простору виробничих підприємств, що дозволяє впорядкувати засоби виробництва, економити робочий час, ефективно використовувати техніку та ресурси.

У п’ятницю, 21 вересня, виконавчий комітет прийняв рішення «Про запровадження системи організації робочого простору за методологією 5S у ЛКП „Шляхово-ремонтне підприємство Галицького району“, ЛКП „Шляхово-ремонтне підприємство Залізничного району“, ЛКП „Шляхово-ремонтне підприємство Личаківського району“, ЛКП „Шляхово-ремонтне підприємство Шевченківського району“ та Львівському комунальному ремонтно- аварійному підприємстві».

«Йдеться про організацію робочого місця, робочого простору виробничих підприємств, що дозволяє впорядкувати засоби виробництва, економити робочий час, ефективно використовувати техніку та ресурси. Тобто це дасть змогу навести лад і порядок в себе на підприємстві», — розповів начальник управління економіки підприємств ЛМР Роман Панасюк.

«У світі вже давно все придумали, і як правильно організовувати роботу підприємств теж. Одним з лідерів в цьому є японська компанія Тойота, яка придумала таку систему, яка включає в себе цілий ряд маленьких систем, як правильно організувати виробництво з максимальною ефективністю. І одна з тих систем, такий маленький інструмент, — це методологія організації робочого простору 5S, яка включає 5 кроків, які один з одним допомагають людям поміняти культуру і своє ставлення до всього, що їх оточує. 5S в першу чергу націлена на те, щоби навести системно порядок.

5S також означає стандартизацію. Якщо ми говоримо про ШРП, то це означає, що всі ШРП міста мають мати однакові стандарти прибирання, однакові стандарти техніки, однакові стандарти поводження з тою технікою. 5S допомагає впорядкувати ту роботу, яка є вже звичною для працівників. В першу чергу, коли впроваджується 5S, то працівники більше ніколи не витрачають свій робочий час на пошук інструментів, тому що всі інструменти знаходяться у зручних для працівників місцях. Працівники вчаться, як правильно утримувати своє робоче місце в порядку.

Саме з 5S починаються зміни в підходах. Інший результат означає інший підхід, не інші люди, а інший підхід. Якщо ми навчимо людей працювати в інший спосіб, ми однозначно будемо досягати іншого результату. І він починається порядком на робочому місці, а закінчується порядком на місці, де проводять ремонти, порядком після проведення ремонтних робіт. 5S — це та база, яка дозволить випрацювати в людях правильні звички", — додав заступник директора департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР Андрій Білий.

«Дуже важливо, щоби цей стандарт ми поступово впроваджували на всіх інших наших комунальних підприємствах. Це покращить і техніку безпеки однозначно, це покращить і якість, і я думаю, це дасть можливість оптимізувати процеси. І робити всі потрібні кроки», — наголосив міський голова Львова Андрій Садовий.

Модель управління виробництвом 5S

5S «відповідає» за організацію робочих місць і зв’язків між виробничими ділянками, поведінку співробітників під час роботи.

Кожне «S» в назві позначає ключовий принцип, важливий для якісної, продуктивної, і, що важливо, безпечної роботи:

1. Сортування. На робочому місці не повинно бути нічого зайвого, тому на першому етапі потрібно визначити потенційно непотрібні предмети. S5 передбачає комплексний підхід і наявність чітких інструкцій. Зламався інструмент — отримай новий, а зламаний тут же віддай в ремонт. Для ремонтної служби теж є свої правила — якщо протягом певного терміну полагодити обладнання не вдається, його потрібно відправити в утиль, тому що зберігання теж коштує грошей.

2. Дотримання порядку. Для всіх необхідних інструментів, приладів, оснащення виділяється своє місце, і його обов’язково потрібно підписати. Місце зберігання можна проілюструвати картинкою або, наприклад, силуетом, гайкового ключа, щоб працівник міг класти інструмент назад, не замислюючись. Оптимальне розташування предмета визначає логістика, що пошук деталі або інструменту не повинен займати більше 30 секунд. Правило діє як в цехах, так і в офісі — знайти потрібний документ співробітник повинен за ті ж 30 секунд, навіть якщо шукане лежить на столі відсутнього колеги.

3. Принцип дотримання чистоти. Робоче місце та обладнання вимагають систематичного прибирання. Чистота на робочих місцях дозволяє знаходити речі там, де вони повинні лежати, і в повній справності. Розробляється графік прибирання, наприклад, на початку, в кінці зміни або через певні проміжки часу. Компанія забезпечує співробітників необхідним інвентарем для наведення порядку (ганчірки, щітки, засоби для чищення).

4 Стандартизація. Це необхідна умова для виконання перших трьох правил. Всі найкорисніші правила і процедури потрібно викласти письмово, щоб вони стали наочними і легко запам’ятовувалися. Наприклад, корисно робити фотографії робочих місць, які організовані за правилами 5S. Компанія розробляє стандарти документів, покрокові інструкції з обслуговування обладнання, техніки безпеки з використанням візуального контролю.

5. Вдосконалення. Правила і норми поведінки працюють тільки тоді, коли стали звичкою і дотримуються всіма. Використання принципів 5S в повсякденній діяльності має на увазі формування нової культури виробництва, тому на 5-му етапі основне навантаження лягає на менеджерів.