А. Садовий: «Електротранспорт має домінувати у Львові та в Україні»

Сьогодні, 31 травня, виповнюється 125 років як у Львові поїхав перший електричний трамвай та розпочала роботу перша електрична станція міста. З нагоди ювілею у Львові відбувається низка святкових заходів та подій. Міський голова Львова Андрій Садовий привітав з ювілеєм трудовий колектив ЛКП «Львівелектротранс» та нагороди працівників підприємства подяками від громади міста Львова.

«Для нас велика честь сьогодні разом з вами святкувати 125-літній ювілей народження львівського трамваю. Дуже символічно, що сьогоднішні заходи ми проводимо в цьому приміщенні. Воно не є дуже красивим, але воно є історичним. Власне, компанія «Сіменс» збудувала це приміщення для того, щоб в ті часи ми були одним із перших міст світу, де з’явився трамвай. Це дуже велика гордість та честь для нас. А ще дуже велика гордість, що шість років назад 24 серпня ми у Львові зробили новий сучасний класний низькопідлоговий трамвай. І він сьогодні є на наших вулицях.

Я би дуже хотів, щоб Львів був тим містом, яке має показати приклад для всіх, і ми разом повинні це зробити, аби домінуванням був електротранспорт у наших містах. Ми зараз, до речі, маємо замовлення на 50 тролейбусів. Це робить наше підприємство «Електрон». Нещодавно ми підписали угоду з Міжнародною Фінансовою Корпорацією, яка має надати кошти для закупівлі ще 100 тролейбусів. Плюс, за кошти Інвестиційного Банку ми маємо закупляти ще нові трамваї. Наша мета — щоб ми вийшли на дуже чітку позицію — електротранспорт має домінувати у Львові та в Україні.

Важко зрозуміти навіть львів’янам, яка це є тяжка і непроста праця кожного дня випускати на лінію трамваї, тролейбуси, дбати за чистотою, мати дуже часто нарікання, мати невелику заробітну платню, не завжди люди платять за проїзд. Але насправді ми є горді, тому що ми втримали підприємство, і сьогодні воно має досить непогану динаміку розвитку. Власне, ті цифри, які я вам озвучив, цьому є дуже великим прикладом.

Я взагалі маю таку мегамету — нам у країні треба орієнтовно 30 тис. одиниць нового громадського транспорту. Я би дуже хотів, щоб ми вийшли на таку планку, щоби електротранспорт був основою нашого громадського транспорту. Чому це важливо? Для мене дуже важливим є виробництво. Ми маємо в Україні поклади корисних копалин, які дають можливість мати нам власний літій. А літій — це, фактично, основа для акумуляторних батарей. Як ви знаєте, львівський завод «Електрон» випустив дуже класний електробус. Зараз вони працюють з німцями, щоби в тестовому режимі вже випускати електробуси нової якості. І тролейбуси, які будемо закупляти, — це тролейбуси, що будуть мати дуже великий запас ходу без підключення до електроенергії. Тобто я би хотів, щоби ми ставили ставку на виробництво.

Мене болить серце, коли я бачу, як в Києві закупляють польські трамваї чи на ринок України виходять китайці, виходять турки. Я тут можливо буду не оригінальним, але я вважаю, що ми маємо потенціал, весь громадський транспорт випускати в нас в Україні, щоб це було наше, тоді люди будуть мати роботу і ми будемо мати гордість, що ми маємо тут домінування.

Я ще раз дякую вам усім за вашу важку працю. Дуже важко зрозуміти львів’янам, вашу роботу, коли ти мусиш вставати в 3 ранку, щоб вчасно виїхати на роботу, коли в тебе ненормований робочий день, коли можливо недостатньо коштів є на ремонти тих самих колій. Але ще раз наголошую: цей контракт, який ми зараз підписали з Міжнародною фінансовою корпорацією, передбачає можливість інвестиції в 50 млн євро. І ці кошти підуть на ремонт контактної мережі, на закупівлю 100 нових тролейбусів та на ремонт вулиці Шевченка. Я вас люблю, дякую!", — сказав Андрій Садовий.

За багаторічну сумлінну працю, високий професіоналізм, вагомий внесок у розвиток електротранспорту міста Львова та з нагоди 125-річчя від запуску першого електричного трамвая у м. Львові подяками від громади міста Львова нагороджено:

1. Ірина Ткачук — водій трамвая, служби експлуатації трамвайного депо ЛКП «Львівелектротранс».

2. Володимир Вінчур — водій автотранспортних засобів ЛАЗ 695 служби автотранспорту ЛКП «Львівелектротранс».

3. Ростислав Костюк — електромонтер з ремонту та обслуговування апаратури та пристроїв зв’язку та сигналізації 5-го розряду служби енергогосподарства ЛКП «Львівелектротранс».

4. Віктор Непомнящий — електрогазозварник 6-го розряду служби колії ЛКП «Львівелектротранс».

5. Марія Спатар — водій трамвая служби експлуатації трамвайного депо ЛКП «Львівелектротранс».

6. Микола Петрик — слюсар-електрик з ремонту електроустаткування 6-го розряду, комплексної бригади трамвайного депо ЛКП «Львівелектротранс».

7. Ярослав Юркевич — слюсар-електрик з ремонту електроустаткування 6-го розряду дільниці ремонту та збирання трамвайних вагонів вагонно-ремонтних майстерень ЛКП «Львівелектротранс».

8. Марія Луцишин — водій трамвая служби експлуатації трамвайного депо ЛКП «Львівелектротранс».

9. Марія Перець — водій трамвая, наставник служби експлуатації трамвайного депо ЛКП «Львівелектротранс».

10. Ірина Іванишин — керівник групи реалізації проектів МФО ЛКП «Львівелектротранс».

Також Золотим гербом мер Львова нагородив в. о директораЛКП «Львівелектротранс» В. Коваліва.

«Дозвольте подарувати таку особливу нагороду, до якої я маю дуже велику повагу, це є Золотий герб міста Львова. Тим гербом нагороджується Володимир Ковалів, людина, яка життя своє поклала у цій роботі», — сказав мер міста, Андрій Садовий

Міський голова також наголосив, що кожному працівникові до подяки нададуть премію у розмірі посадового окладу.

«Кожному, хто отримав подяку від міста, додаємо ще премію у розмірі посадового окладу. Друге, що скажу. Знаєте, гості, що приїхали, думають: „А чого нас до Опери не запросили, а в таке старе приміщення?“. А ми спеціально так зробили. Тому що ми в цьому році починаємо тут серйозну реконструкцію, тут буде Лем Стейшн. Тут буде унікальний громадський простір. І ви приїдете через декілька років і будете вражені. А ми також плануємо будувати нове депо на виїзді з міста, де вулиця Княгині Ольги, щоб все було зроблено за найновішими технологіями», — додав міський голова Львова Андрій Садовий.

Також сьогодні відбулося спецпогашення поштової марки з нагоди 125-річчя львівського трамвая.

Нагадаємо, станом на сьогодні загальна кількість рухомого складу ЛКП «Львівелектротранс» становить 208 одиниць. З них: трамваї — 137 (нові: берлінських — 30, Електрон — 9, старі: Татра КТ4 — 98), тролейбуси — 71 (нові: Електрон — 10, і 1 електробус, старі — 61). Також на балансі підприємства 82 кілометри трамвайної колії та контактної мережі, 130 кілометрів (два кабелі) тролейбусної контактної мережі і 19 тягових підстанцій.

Історична довідка

У 1893 році львівський магістрат оголосив тендер на будівництво ліній електричного трамвая та електростанції потужністю 400 кінських сил (300 кВт), бо кінний трамвай вже не справлявся зі зростаючими потребами у перевезенні. Його виграла віденська фірма «Сіменс&Гальське», яка зобов'язувалася після двох років експлуатації на вимогу міської ради, якщо така буде, продати місту трамвай. 23 березня 1893 року був затверджений бюджет проекту. Він склав 880 тис. крон. Будівництво лінії електричного трамвая почалося у вересні 1893 року. Вже 15 травня 1894 року львівська газета «Діло» писала: «Пробна їзда електричного трамвая у Львові відбулася вночі між 1 і 2 годинами двома вагонами, що мали також електричне освітлення. Їзда була дуже ефективна, бо з-під коліс і на дроті добувалися снопи електричного світла… Пізньої нічної пори зібралося велике число цікавих…»

31 травня 1894 року у Львові було відкрито регулярний рух другого в Україні і четвертого в Австро-Угорщині електричного трамвая. Довжина ліній становила 8,3 км. Діяли такі маршрути (подані сучасні назви вулиць): «проспект Свободи — вулиця Степана Бандери — головний вокзал», «проспект Свободи — вулиця Івана Франка — Стрийський парк» і «проспект Свободи — вулиця Личаківська — Личаків». Відкриття було приурочено до Крайової виставки 1894 року, що проходила у Стрийському парку.

Поява електричного трамвая у Львові була сприйнята неоднозначно. Так, жінки львівських візників, які жили на Личакові, закидали перший електричний трамвай помідорами та тухлими яйцями. У 1896 році місто викупило мережу електричного трамвая і електростанцію за 1 млн 680 тис. крон.