Інститут Просвіти провів дослідження як змінювалась зовнішня реклама у Львові

  • 07.04.2020, 12:21
  • 1052
  • Пресслужба ЛМР
ГО «Інститут Просвіти» дослідила як змінювалась зовнішня реклама у місті, зокрема вивіски, з моменту їх появи у Львові. Нижче подаємо матеріал дослідження.

фото інституту просвіти

«Вони були у прадавній Фінікії, прикрашали стіни Древнього Риму, пройшли вогонь Середньовіччя, загартувалися під впливом новітніх технологій і зрештою стали невід’ємним атрибутом сучасного мегаполісу. У це важко повірити, але все це про вивіску як один із найдавніших видів зовнішньої реклами.

Ми вирішили дослідити, якими були львівські вивіски в минулому. Та чи вдається Львову, попри засилля реклами, зберегти самобутність історичних вулиць та ідентичність міста. Аби вивіска доповнювала вигляд будівлі, а не псувала його.

фото інституту просвіти
Трансформація: від візуального хаосу, глухих і надвеликих коробів до літер та символів

Проспекти Свободи та Шевченка, вулиці Дорошенка та Городоцька — головні вуличні артерії історичного ареалу Львова. Вони є візитівкою центральної частини міста. Ще кілька років тому фасади будинків на цих вулицях мали одну спільну рису — були наглухо замуровані у яскраві та надвеликі вивіски-короби. Перший поверх старовинних будівель заліплювали громіздкими пластиковими конструкціями, за якими нічого не було видно, лише різнобій шрифтів. На щастя, сьогодні більшість таких вивісок збереглися лише в фотоархівах.

фото інституту просвіти

А як там, де від історичного центру міста далеко?

Буде справедливим зауважити, що віднедавна вивіски суттєво вдосконалилися й на околицях Львова. І хоч до ідеалу ще далеко, проте суттєві зрушення таки є. Втім, дивіться самі.

Віктор Пецух, головний художник Львова:

— Львів поступово йшов до пропорційних та компактних вивісок. Цікаво, що спочатку так звані «приїжджі вивіски», на кшалт АТБ, «Єва», також були громіздкими. Проте згодом і вони трансформувалися. Це насамперед пов’язано з розвитком технологій. А також контролем з боку міської влади.

фото інституту просвіти
Наталія Сеньків, директор КП «Адміністративно-технічне управління»:

— Спочатку з вивісками був суцільний хаос: вони були будь-якого розміру, кольору та розміщувалися будь-де. 10 років тому Львівська міська рада взялася врегулювати питання вивісок, аби ті візуально не захаращували місто і остаточно не зіпсували його ідентичність. До речі, Львів був одним із перших, хто почав впорядковувати питання вивісок.

Так було запроваджено Порядок розміщення вивісок. Ми розробили для підприємців спеціальні додатки, де основні правила оформлення вивіски подали в доступній візуальній формі. Далі встановили термін, до якого всі вивіски мають бути впорядковані. Кожного вівторка в міській раді працює робоча група, де підприємець на місці може отримати консультації та всю інформацію щодо паспорта вивіски.

Коли ж вивіска суперечить рішенню Львівської міської ради «Про затвердження «Порядку розміщення малих архітектурних форм», та є самовільно встановленою, її демонтують. Останнє відбувається фактично кожного дня.

І такий підхід працює. На фасадах з’явилися вже нові вивіски, які суттєво відрізнялися від попередніх. Сьогодні це вже не великі різнокольорові короби, а стильні пропорційні вивіски: переважно окремі літери та символи. Загалом, аби місто не поглинула яскрава і надвелика вивіска, а історичний центр зберіг самобутність, має бути насамперед політична воля міської влади.

фото інституту просвіти
Львів — Київ — Полтава: очима туристів та комунальників

Вивіски як вид реклами стали неабияким викликом для міст. Аби наочно показати вплив неякісних вивісок на життя міста, туристи-активісти та блогери порівняли вивіски однакових брендів у різних містах. Так блогер-активіст, а нині директор у CEDOS Іван Вербицький кілька років тому зробив цілу добірку світлин вивісок однакових брендів у Києві та Львові. І ось що з цього вийшло (фото: verbytskyi.in.ua).

Не треба бути аналітиком, аби помітити, що Львів є гарним прикладом того, як треба впорядковувати вивіски. Місто виглядає суттєво стильніше, та що важливо — вивіски не так часто псують фасади старовинних будинків.

А в Полтаві добірку невдалих вивісок, які потрапили у список на демонтаж, зробили самі комунальники. Тішить, що такого в місті стає дедалі менше (фото: poltava.to).

Активісти, які фотографують однакові бренди в різних містах, зізналися, що українські міста ще досі добряче захаращені візуальним брудом, за яким не видно архітектури. Насамперед це показник того, як питання незаконних та неякісних вивісок вирішують міські комунальні служби. Втім, і городяни не мають бути байдужими до історії свого міста.

Саме небайдужі мешканці створили в деяких містах України громадські платформи, де впроваджують програми «Вивіски». Фахівці безкоштовно розробляють дизайн, і підприємець може виготовити вивіску за отриманим макетом. Це одна із ситуацій, коли підприємці та мешканці міста також мають відчувати відповідальність перед містом, в якому живуть", — йдеться у матеріалі ГО Інститут Просвіти.