Результати громадських слухань проектів рішень «Про впорядкування заміни та встановлення віконних і дверних заповнень фасадів на території історичної частини м. Львова» та «Про порядок опорядження фасадів на території історичного ареалу м. Львова»

  • 1418

Громадські слухання відбулись19 липня 2007 року в приміщенні сесійного залу Львівської міської ради, за адресою: пл. Ринок, 1.

Для участі у громадських слуханнях зареєструвалось 40 учасників.

На громадських слуханнях  виступили:

Юрій Лукашевський, начальник відділу громадського партнерства

Організація, програма та регламент проведення громадських слухань

Лілія Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища.

Представлення проектів рішень  Про впорядкування заміни та встановлення віконних і дверних заповнень фасадів на території історичної частини м. Львова та Про порядок опорядження фасадів на території історичного ареалу м. Львова.

В ході обговорення проекту положення учасниками громадських слухань були висловлені  наступні пропозиції:

О. Мацех (Громадський форум Львова):

1.     У п.1 проекту рішення   Про впорядкування заміни та встановлення віконних і дверних заповнень фасадів на території історичної частини м. Львова необхідно чітко визначити перелік та терміни погодження проектної документації.

2.     У п.2 проекту рішення  Про порядок опорядження фасадів на території історичного ареалу м. Львова чітко прописати механізми відповідальності за порушення рішення.

3.     Вилучити з проекту рішення  Про впорядкування заміни та встановлення віконних і дверних заповнень фасадів на території історичної частини м. Львова п.6 так як це є перевищенням повноважень місцевої влади і в цілому неможливим до виконання.

4.     Необхідно розробити чіткий механізм компенсації витрат підприємцям щодо п.6 проекту рішення  Про порядок опорядження фасадів на території історичного ареалу м. Львова.

М. Ягольник (Національна спілка архітекторів України):

1.     Створити організаційно-правову та матеріально-технічну основу вирішення проблеми  порядкування заміни та встановлення віконних і дверних заповнень фасадів на території історичної частини міста та проблеми опорядження фасадів на території історичного ареалу м. Львова.

2.     Створити привабливий бізнес-клімат та заохочення підприємців-виробників дерев'янної віконної столярки. Розробити відповідну систему відповідної ліцензійної документації для діяльності таких підприємців.

3.     Забезпечити висвітлення інформації про продукцію виробників дерев'яної віконної   столярки для споживачів.

В. Лясковська (депутат Львівської міської ради):

1.     Для ефективного застосування та реалізації рішень необхідно скасувати ухвали № 406 та рішення №1224 Львівської міської ради, які узаконюють "заднім числом" можливість самовільної забудови.

Обговорення

Л.  Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: розповіла про суть проектів рішень, які були винесені на громадські слухання, проблему заміни вікон та реставраційні роботи фасадних

частин будівель комунальної власності, необхідність проведення таких робіт в комплексі, можливість кредитування заміни віконних рам в будинках пам'ятках архітектури за кошти Фонду розвитку міста, необхідність контролю за реставраційними роботами які проводяться приватними підприємцями на перших поверхах будинків комунальної форми власності, необхідності прийняття правил забудови.

Учасник громадських слухань: Чому ведуться самовільні роботи на пр. Свободи 1/3? Як на це реагує влада?

Л. Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: після вашого телефонного дзвінка ті роботи були зупинені, і тепер, той пан повинен повернути все до попереднього стану! Але є будинки, представлені тут на фотографіях, роботи в них проведені згідно відповідної документації, питання у тому чи мала бути така документація погоджена?

Учасник громадських слухань: ті люди мають бути покарані!

Л. Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: громадські слухання проводяться саме для того щоб знайти важелі правового впливу. Рішення виконкому, в тому чи іншому вигляді дасть можливість врегулювати питання щодо відновлювальних, реставраційних робіт, які проводилися і проводяться.

Учасник громадських слухань: яким чином можна зупинити самовільну заміну вікон? Чи можливо поширити на інші випадки із самовільною заміною вікон, прецедент із заміною  вікон обласною прокуратурою на проспекті Шевченка? Тобто зупинити такі роботи і відновити все назад.

Л. Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: на підставі законодавства про охорону культурної спадщини ми можемо зупинити ці роботи, якщо ті будинки є пам'ятками. Без проектної документації такі роботи не можуть проводитися. Проблема є у тому, що квартири є власністю фізичних осіб, а сам будинок міською власністю, тому питання щодо заміни вікон є гострим, оскільки людина може за якихось обставин замінити вікно (наприклад щоб покращити умови проживання) однак з точки зору законодавства в такий випадок є забороненим. Місто могло планово  міняти вікна в будинках разом з ремонтом фасадів, так як це було в ході підготовки до святкування 750-річчя Львова, це довготривалий процес. Така ситуація була б ідеальною, однак якщо ви не хочете чекати доки до вас дійде ремонт, тоді ви мусите в будь-якому разі виготовити проектну документацію,  погодити її і отримати кредит на заміну вікон.

О. Мацех, Громадський форум Львова: у мене є зауваження до пункту №1 проекту рішення   щодо погодження проектної документації. Тут необхідність чітко визначити перелік необхідних документів для погодження та терміни їх погодження.

Л. Онищенко,  начальник управління охорони історичного середовища: це дійсно слушна пропозиція, однак в такому проекті рішення це не можливо прописати, це потрібно виписувати окремо.

Учасник громадських слухань : ми говоримо про вікна і фасади, але нічого не згадуємо про тотальну заміну вхідних дверей? Ми втрачаємо елементи, які характерні для будинків, можливо і це варто врахувати?

Л. Онищенко,  начальник управління охорони історичного середовища: наразі ми починаємо з цього моменту. При приватизації люди б мали підписувати охоронний договір, однак деякі люди навіть не знають що вони живуть в пам'ятках. Якщо вони підписують такий документ, то ми вже маємо важіль впливу, з другої сторони усвідомлення цих людей, що вони живуть  в пам'ятках.

О. Мацех, Громадський форум Львова: у мене є декілька запитань. Перше пункт №2. Наскільки я знаю вся центральна частина міста є  комунальною власністю, тобто мова йде лише про цю частину міста?

Л. Онищенко,  начальник управління охорони історичного середовища: вся центральна частина житлових будинків є міською комунальною власністю, власне житлових будинків, тому що інші будинки мають своїх балансотримачів, в тому числі обласна прокуратура.  Йдеться про житло, де є найбільша проблема, щодо інших будинків знайти важелі впливу легше.

О. Мацех, Громадський форум Львова: в  пункті 6, вказано, що здійснюється постійний контроль над виконанням рішення юридичними і фізичними особами. Тут як на мене не наголошено на механізмах відповідальності, важливо вказати щоб власник знав, що його чекає у випадку порушення.

Л.  Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: в такому разі цей механізм відповідальності треба опрацювати. Особливо для тих будинків котрі не є пам'ятками, бо для перших все зрозуміло.

О. Мацех, Громадський форум Львова: Щодо контролю, важко знайти механізми контролю і відповідальності, ми неодноразово зверталися з цим до Андрія Івановича.

Л.  Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: Ви маєте на увазі, що тут потрібно чітко прописати цей механізм?

О. Мацех, Громадський форум Львова: до пункту №6, ми не маємо права заставляти будь-кого хто орендує приміщення, протягом одного року провести опорядження фасадів будинку!У цьому випадку ми діємо поза законом, порушуємо права цього бізнесмена, чи може скажімо маленьке кафе, яке знаходиться на першому поверсі, зробити ремонт фасаду всього будинку?  Тому я пропоную цей пункт просто вилучити!

Учасник громадських слухань: я хочу розказати про приміщення на Городоцькій 111, коли один підприємець повністю зробив фасад. Такий приклад є в Чернівцях, коли підприємець робить ремонт своєї частини, а решту фасаду оцінюється по кошторису, чи складається угода. Може бути, що укладається угода з ЖЕКом, якщо підприємець повністю ремонтує фасад, то йому частково зменшується сума орендної плати чи розмір сплати комунальних послуг.

Л.  Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: Такий досвід має скажімо Вроцлав, коли реставрація фасаду здійснюється пропорційно до части площі, яку займають мешканці будинку, однак в Україні потрібно ще розробити таку систему.

О. Мацех, Громадський форум Львова: чи можете пояснити яким чином буде працювати механізм компенсації, розтягнути можливість ремонту фасаду на 3 роки, і компенсувати підприємцю частину видатків.  Тобто пункт №6 потрібно вилучити або більш детально проробити це положення на наступному обговоренні!

В. Балаш, архітектор: у мене два питання. Чи передбачається щось робити з тими вікнами, які є в історичній забудові, і які замінені,  яким чином це буде вирішуватись? І друге запитання, про дію ухвали № 406 і рішення № 1224, на мою думку поки діятимуть ці рішення, вони перекреслюватимуть всю вашу роботу. Вважаю, що їх потрібно анулювати!

Л.  Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: щодо першого питання, був  в нашому рішенні такий пункт, але воно не є ще кінцеве. Зобов'язати протягом року чи двох  років замінити вікна  власниками згідно проекту, щодо цього потрібно забезпечити механізм. Щодо другого запитання, то ви праві воно до певної міри перекреслює нашу роботу.  Щодо 406, то можна прописати, якщо ми його відміняємо в такому разі самовільні роботи просто не приймаються в експлуатацію і все.

І. Амбіцький, начальника відділу охорони та використання об'єктів культурної спадщини управління охорони історичного середовища м. Львова : але ж відсутні реально діючі механізми штрафування і компенсації вартості за завдані збитки! Якщо скасувати  ці ухвали, то не буде підстави штрафувати самовільних забудовників і місто нічого не отримає із штрафів.

О. Мацех, Громадський форум Львова: реально діючим механізмом тут є судове рішення, про повернення об'єктів до попереднього стану.

І. Амбіцький, начальника відділу охорони та використання об'єктів культурної спадщини управління охорони історичного середовища м. Львова : зараз такі механізми вже можуть спрацювати, ще два роки тому таке не спрацювало б...

М. Ягольник (Національна спілка архітекторів України): потрібно з абезпечити юридично-організаційну сторону вирішення проблеми, вирішити проблему матеріально-технічного забезпечення. Потрібно сформувати хороший бізнесовий клімат та заохочувати підприємців столярників. Необхідно виробити систему ліцензійної документації, покращити умови роботи, створити нормальні конкурентні умови для таких підприємців. Висвітлювати інформацію для споживачів.

Л.  Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: дякую пане Михайле, але мені здається щодо цієї проблеми потрібно було б приймати окреме рішення.

Учасник громадських слухань  (підприємець): скажіть будь-ласка, вас не влаштовує сама якість пластикового вікна, його вигляд  чи ви просто хочете вберегти те вікно яке воно є на справді?

Л.  Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: тут, є два способи або реставрація вікна або його ідентична заміна тобто використання натурального матеріалу - дерева. Якщо це пам'ятка, тоді не можна говорити про пластик, в першу чергу варто розглядати тільки реставрацію, а якщо відреставрувати вікна просто вже неможливо, тоді треба міняти, але матеріал, з якого виготовлені вікна, має бути ідентичний, тобто дерево. Крім того, на одному фасаді всі вікна повинні бути однакові щодо членування та кольору.

Учасник громадських слухань  (підприємець) : вартість деревинної віконної рами є дорожчою за пластикову, тому споживач скоріше обере другий варіант.

Учасник громадських слухань  (підприємець) : чому людина не може собі купити пластикове вікно? Хто буде переплачувати? І щодо кредиту коли, ким і скільки?

Учасник громадських слухань : може краще ввести поняття не пластикові вікна, а не різномастні вікна, і давайте говорити про те чому не може бути пластикових вікон в пам'ятках архітектури?

Л.  Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: Як буде цей проект прийнятий, на його основі буде прийнята відповідна програма, але це буде наступний крок.

Учасник громадських слухань : я пропоную створити дочірнє підприємство з виробництва історичної столярки.

Л.  Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: було б добре створити сприятливі умови для виробників дерев'янної віконної столярки.

Учасник громадських слухань: чи можливо провести інвентаризацію цільних елементів фасадів?

Л.  Онищенко, начальник управління охорони історичного середовища: це складно фінансово  і потребує багато часу, але ці роботи вже цього року розпочато.

Начальник відділу громадського партнерства                                  Юрій Лукашевський

Начальник управління охорони історичного середовища                      Лілія Онищенко