Львівському трамваю та електрифікації міста 125 років: львів’ян та гостей міста запрошують спільно відзначити ювілей

  • 22.04.2019, 16:04
  • 5011
  • Ганна Пищула
Цьогоріч, 31 травня, виповнюється 125 років як у Львові поїхав перший електричний трамвай та розпочала роботу перша електрична станція міста. З нагоди ювілею у Львові відбудеться низка святкових заходів та подій. Львів’ян та гостей міста запрошують долучатися до святкування.

Фото: Олександр Мазуренко
Фото: Олександр Мазуренко

«Місто Львів сьогодні, як і 125 років тому, дбає про розвиток транспортної інфраструктури, зокрема в пріоритеті є розвиток електротранспорту. Цьогоріч заходи з нагоди ювілею львівського трамвая спільно проводять ЛКП «Львівелектротранс», ПАТ «Львівобленерго», компанія Siemens за підтримки Львівської міської ради. Хочу відзначити, що поєднання таких інституцій не є випадковим. Адже, щоб поїхав трамвай, необхідна була електрифікація.

Однак розвиток трамвая у Львові відбувався за дуже цікавих умов. Перший трамвай, якщо згадати історію, зустрів певний спротив у мешканців, які користувалися іншим транспортом — візками. Мешканці закидали трамвай помідорами і яйцями. Як бачимо, сприйняття чогось нового завжди є дуже різним. Проте сьогодні ми розуміємо, що важливо дбати про екологію, тому розвиток електротранспорту є надважливим завданням для Львова", — розповів Андрій Москаленко, заступник міського голови Львова з питань розвитку.

Як відзначила Галина Роспопа, речниця ЛКП «Львівобленерго», цього року Львів відзначає як початок роботи трамваїв так і те, що було розпочато електрифікацію міста.

Фото: Олександр Мазуренко

«Історія електрифікації Львівщини розпочалася також 125 років тому. У цей період освітили алею в Стрийському парку й зробили кольоровий фонтан. Також у цей період була крайова виставка, на яку з’їхалося близько мільйона людей. Це при тому, що населення Львова становило 150 тисяч.

Зі свого боку ми б хотіли запросити на чемпіонат «ТОП-Енергія 2019″, який відбуватиметься з 6 по 10 травня. З’їдуться команди з інших міст, аби грати у футзал. Запрошуємо всіх львів’ян і гостей міста», — наголосила Галина Роспопа.

За словами Івана Бондара, речника ЛКП «Львівелектротранс», з нагоди 125-ти річчя львівського трамвая відбудеться низка заходів, зокрема традиційний парад трамваїв, який відбудиться 1 червня, фестиваль «Львівелектротранс» на території «Lem Station» у травні, та цікаві піші екскурсії. Також у центрі ім. Митрополита Андрея Шептицького відбудеться конференція, на яку з’їдуться до Львова всі ключові керівники електропідприємств та ін.

Зокрема, заплановано такі заходи та події:

Дата

Подія

Локація

6−10 травня

Чемпіонат «ТОП-Енергія 2019».

Палац спорту «Галичина» (вул. Керченська, 8)

7 травня

22.15 год

Світлове шоу — 3D маппінг.

Двір Палацу Потоцьких (вул. Коперника, 15)

6 травня (11.00 — 14.00 год) та 31 травня

Екскурсія в НУ «Львівська політехніка» в нову лабораторію Siemens з короткою презентацією інноваційних розробок галузі.

НУ «Львівська політехніка» (попередня реєстрація за тел. 067 2309061 — відділ інформації та зв’язків з громадськістю ЛКП «Львівелектротранс»))

Впродовж травня

Екскурсії в Музей історії електрифікації Львівщини.

вул. Мушака, 56 (попередня реєстрація — тут

Вересень 2019

Видання книги Аркадія Орєхова «Львівський трамвай у ескізах, фотографії та акварелі»

Видавництво Старого Лева спільно із Львівською міською радою та ЛКП «Львівелектротранс»

31 травня — 15 червня

Виставка на території старого трамвайного депо, збудованого компанією Siemens&Halske наприкінці XIX ст., з мультимедійними інсталяційними елементами.

Lem Station (вул. Сахарова, старе трамвайне депо)

Впродовж травня 2019

Піша екскурсія — «Маршрут електрифікації»

Попередня реєстрація тут

8 травня

Екскурсія «Таємниці електрифікації львівської опери».

Львівський національний академічний театр опери та балету ім. С. Крушельницької (пр. Свободи, 28 (попередня реєстрація тут)

31 травня 10.00 — 13.00

Конференція корпорації «Укрелектротранс».

Центр ім. Митрополита Андрея Шептицького (вул. Стрийська, 29а)

31 травня

14.00 — 16.00

Урочиста академія з нагоди 125-річчя львівського трамвая та електрифікації міста

Під час академії відбудеться погашення поштової марки

Львівський національний академічний театр опери та балету ім. С. Крушельницької (пр. Свободи, 28).

Вхід за запрошеннями.

1 червня 15.00

Парад трамваїв

За маршрутом: Трамвайне депо (вул. Городоцька) — вул. Київська — вул. Вітовського — пл. Ринок

7 травня — 1 червня

Екскурсія «Львівський трамвай»

(попередня реєстрація за тел. 067 2309061 — відділ інформації та зв’язків з громадськістю ЛКП «Львівелектротранс»)

18 травня 12.00 — 03.00

Фестиваль «LVIV ELECTRO TRANS» на території Lem Station

Lem Station (вул. Сахарова, старе трамвайне депо)

Впродовж травня 2019

Тематичний урок «Львівський трамвай» у львівських школах.

Управління освіти ЛМР

Цьогоріч, 31 травня, виповнюється 125 років, як у Львові поїхав перший електричний трамвай та розпочала роботу перша електрична станція міста. Історія розвитку трамвайної мережі Львова тісно пов’язана із розвитком інфраструктури міста та належить до яскравих прикладів нашої європейської спадщини. У сучасних реаліях, львівські трамваї щороку долають понад 3 мільйони кілометрів, перевозять майже 60 мільйонів пасажирів та генерують більше 72 мільйонів гривень виручених коштів у бюджет підприємства. А це 11 мільйонів разових загальних квитків та понад 2,5 мільйони разових пільгових квитків. Щодня трамвайне депо міста, що налічує 200 водіїв у своєму штаті, випускає на маршрути більше 80 вагонів, які обслуговують 9 трамвайних маршрутів Львова. В експлуатації служби колії та служба енергогосподарства підприємства перебуває 82 кілометри колії та трамвайної контактної мережі, діяльність якої підтримують 19 тягових підстанцій", — розповів Іван Бондар, речник ЛКП «Львівелектротранс».

Історична довідка

У 1893 році львівський магістрат оголосив тендер на будівництво ліній електричного трамвая та електростанції потужністю 400 кінських сил (300 кВт), бо кінний трамвай вже не справлявся зі зростаючими потребами у перевезенні. Його виграла віденська фірма «Сіменс&Гальське», яка зобов'язувалася після двох років експлуатації на вимогу міської ради, якщо така буде, продати місту трамвай. 23 березня 1893 року був затверджений бюджет проекту. Він склав 880 тис. крон. Будівництво лінії електричного трамвая почалося у вересні 1893 року. Вже 15 травня 1894 року львівська газета «Діло» писала: «Пробна їзда електричного трамвая у Львові відбулася вночі між 1 і 2 годинами двома вагонами, що мали також електричне освітлення. Їзда була дуже ефективна, бо з-під коліс і на дроті добувалися снопи електричного світла… Пізньої нічної пори зібралося велике число цікавих…»

31 травня 1894 року у Львові було відкрито регулярний рух другого в Україні і четвертого в Австро-Угорщині електричного трамвая. Довжина ліній становила 8,3 км. Діяли такі маршрути (подані сучасні назви вулиць): «проспект Свободи — вулиця Степана Бандери — головний вокзал», «проспект Свободи — вулиця Івана Франка — Стрийський парк» і «проспект Свободи — вулиця Личаківська — Личаків». Відкриття було приурочено до Крайової виставки 1894 року, що проходила у Стрийському парку.

Поява електричного трамвая у Львові була сприйнята неоднозначно. Так, жінки львівських візників, які жили на Личакові, закидали перший електричний трамвай помідорами та тухлими яйцями.

У 1896 році місто викупило мережу електричного трамвая і електростанцію за 1 млн 680 тис. крон.

відео: Андрій Андрух