Сесія підтримала ухвалу про обслуговування бюджету розвитку Львівської МТГ у державному банку

  • 24.12.2020, 20:08
  • Пресслужба ЛМР
Сьогодні на засіданні сесії Львівської міської ради було прийнято ухвалу «Про обслуговування коштів бюджету Львівської міської територіальної громади у частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ в установах банків державного сектору у 2021 році». Ухвалу прийняли з правками, запропонованими комісією фінансів та планування бюджету, — саме профільна депутатська комісія буде визначати банк і контролювати виконання рішення.

фото: Роман Балук

Перед голосуванням Олег Іщук, директор департаменту фінансової політики ЛМР, роз’яснив депутатам, чому надзвичайно важливо прийняти цю ухвалу, і зробити це необхідно до 25 грудня.

«До 1991 року всі місцеві органи, тобто їхні бюджети, обслуговувалися у державних банках. Тоді держава повинна була передбачити певний захист на випадок, якщо до влади у деяких містечках прийдуть авантюристи. У той час цим захистом був фінансовий орган, керівника якого затверджувало Міністерство фінансів. І цей орган був незалежний від міського голови. Далі був прийнятий Бюджетний кодекс, і місцеві фінансові органи були підпорядковані державі як відділи міської ради. Таким чином, для того, щоб знову був якийсь захист, створили казначейство. Коли приймали Бюджетний кодекс, я теж брав у цьому участь, ми зробили градацію — ті кошти, які стосуються делегованих державою повноважень, будуть обслуговуватися казначейством, а ті кошти, які стосуються місцевих повноважень, то ними будуть займатися місцеві ради. Усе було погоджено, та на ранок, коли мали офіційно прийняти таке рішення, виявилося, що держава прийняла, що всі кошти обслуговуються лише у державному казначействі.

У чому тут проблема? Все ніби добре, крім одного — гроші місцевої громади опинилися «в кишені» держави. Тобто, на одному рахунку є і державний бюджет, і обласний і місцевий. І коли виникали якісь негаразди в державі, то держава забирала всі гроші на свої потреби, а нас залишала з нулем. До прикладу, ми бачимо по виписці, що у нас на рахунку є певна сума грошей, даємо доручення на фінансування наших потреб, а казначейство 5−20 днів не проплачує, бо грошей фізично нема. І жодної відповідальності за ці затримки не було передбачено в законі.

Тоді у Львові проводили Форуми місцевого самоврядування. На цих Форумах піднімали питання — чого наші гроші є у казначействі? Ми зі Львова зверталися через Асоціацію міст України до Верховної Ради, щоб зробити альтернативу — хто кращі умови запропонує, там і будуть кошти — або на казначейському рахунку або в банку. На це не погодилися, але знайшли компромісний варіант — якщо місцева рада до 25 грудня ухвалює рішення, що гроші бюджету розвитку хоче обслуговуватися у банках, то може це зробити. Тоді ми, перші в Україні, скористалися цією можливістю, і вже 4 роки так робимо. До нас приїжджають із багатьох міст України переймати досвід у цьому.

Що це за кошти на рахунку в банках? Це середньоденні залишки. І нам банк платить відсотки. Це також означає, що за потреби через 5−7 хв кошти у розпорядника, і він розраховується із замовником. Тому ми хочемо, щоб далі ця практика залишалася, і ми, як місто, нічого не втрачали", — пояснив Олег Іщук.

За його словами, кожного року банк на обслуговування коштів бюджету розвитку визначала депутатська комісія з питань фінансів та планування бюджету і лише після цього погоджував виконавчий комітет.

Відповідно до прийнятої ухвали, лише комісія фінансів та планування бюджету буде визначити установу банку державного сектору для обслуговування коштів бюджету Львівської міської територіальної громади у частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ, а також контролювати виконання рішення.