Резолюцію, яку було сформовано впродовж двох днів форуму місцевого самоврядування, скерують у центральні органи влади

У Львові впродовж 22-23 березня тривав VI Всеукраїнський форум місцевого самоврядування. Під час форуму відбулось безліч дискусій з ключовими експертами у сфері децентралізації. Після останньої панельної дискусії організатори форуму презентували резолюцію, яку було написано впродовж двох днів, включаючи думки й ідеї учасників форуму. Документ буде скеровано центральним органам влади.

«Дякую вам і нагадую, що ми маємо проект резолюції. Прошу надсилати до середи правки, після чого разом з Асоціацією міст ми все фіналізуємо і скеруємо у центральні органи влади. Я сподіваюсь, що ми зустрінемось з вами через рік, ще через багато років і зробимо багато корисного для місцевого самоврядування», - зазначив директор КУ «Інститут міста» Олександр Кобзарев.

                                                                                        

Текст резолюції:

Президенту України
Голові Верховної Ради України
Прем’єр-міністру України
Українській та міжнародній спільноті
 

Резолюція

Всеукраїнського форуму місцевого самоврядування

Ми, учасники Всеукраїнського форуму місцевого самоврядування, який відбувся 22-23 березня 2018 року у місті Львові,

вітаючи єднання зусиль органів місцевого самоврядування, центральних органів державної влади, громадянського суспільства і лідерів громад, міжнародних програм технічної допомоги та експертного середовищ,

підтримуючи традицію консолідованого обговорення та пошуку дієвих шляхів підтримки і розвитку місцевого самоврядування в Україні,

наголошуючи на важливості послідовного продовження реформ усіх аспектів місцевого самоврядування з метою зміцнення та поглиблення досягнутого успіху територіальних громад останніх років,

відзначаємо наступне:

Результати фінансової децентралізації продовжують бути основним стимулом розвитку місцевого самоврядування та реформи об’єднання територіальних громад. Протягом 2017 року кількість об’єднаних територіальних громад зросло, практично, у двічі та станом на січень 2018 року становить 699 об’єднаних територіальних громад, в яких проживає 6 мільйонів жителів або 14,3% від загальної кількості населення України. У підсумку 2017 року, реформа об’єднання територіальних громад охопила вже 65% всіх районів в Україні.

Збільшення фінансових ресурсів місцевих бюджетів дозволило більшості громад спрямовувати кошти на благоустрій та розвиток своїх територій, у тому числі на ремонт шкіл, дитячих садків, будинків культури, амбулаторій, фельдшерсько-акушерських пунктів, на ремонт та будівництво доріг, на закупівлю нового медичного обладнання, на вуличне освітлення, на розвиток мережі громадського транспорту об’єднаної територіальної громади, на створення центрів надання адміністративних послуг тощо.

Довгоочікуваним став старт у 2017 році освітньої та медичної реформ, що стане ще одним викликом для місцевої влади в наступні роки, адже успішна реалізація цих реформ залежить від здатності органів місцевого самоврядування бути ефективним управлінцем у своїй громаді.

В той же час, вважаємо за необхідне виокремити й інші аспекти реформування самоврядування, зокрема:

  • існування ще близько 30% районів України, де ще не створено жодної об’єднаної територіальної громади;
  • ускладнення взаємовідносин з районними радами та місцевими державними адміністраціями в частині управління ресурсами та передачі компетенцій;
  • наявність непоодиноких випадків перешкоджання (у тому числі через нефаховість або деструктивну позицію) зі сторони місцевих державних адміністрацій створенню об’єднаної територіальної громади
  • усунення міст обласного значення від участі у створенні об’єднаних територіальних громад через нестачу правових/економічних стимулів для міста обласного значення;
  • відсутність інструментів залучення великих міст до реформи об’єднання територіальних громад, що у результаті позбавляє міста перспективи просторового та економічного розвитку;
  • невисокі темпи впровадження інституту співробітництва, незважаючи на значний ресурсний резерв цього інструменту;
  • гальмування професійного зростання місцевого самоврядування через затягування з прийняттям закону про службу в органах місцевого самоврядування;
  • непрогнозованість змін бюджетного законодавства, що ускладнює довгострокове планування ресурсів громади та не сприяє ефективному їх розподілу;
  • зволікання із законодавчим врегулюванням питання щодо розпорядження землею за межами населених пунктів та планування території в межах об’єднаних територіальних громад;
  • слабкість та невисока популярність інструментів прямої участі громадян у здійсненні місцевого самоврядування;
  • низький рівень використання ІТ-технологій для потреб місцевого самоврядування, зокрема в сфері комунікації влада-громада.

Враховуючи результати проведених обговорень та розраховуючи на майбутнє поглиблення реформи місцевого самоврядування

РЕКОМЕНДУЄМО:

щодо реформи об’єднання територіальних громад

  • розширити  інструменти просвітництва та мотивації щодо об’єднання територіальних громад з метою вирівнювання темпів реформи по всіх регіонах України;
  • провести окрему роз’яснювальну роботу для представників місцевих державних адміністрацій та районних рад щодо всебічної підтримки створення та діяльності об’єднаних територіальних громад;
  • встановити додаткові стимули для залучення міст обласного значення до участі у створенні об’єднаних територіальних громад, у тому числі шляхом прийняття законопроекту №6466;
  • створити правові умови для створення та діяльності міських агломерацій в Україні, у тому числі шляхом прийняття законопроекту №6743;
  • прискорити прийняття законопроектів щодо врегулювання питання розпорядження землею за межами населених пунктів та планування території в межах об’єднаних територіальних громад;

щодо реформування місцевого самоврядування в цілому

  • повторно розглянути законопроект «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 2489) як засадничий акт для розвитку фахового місцевого самоврядування та з огляду на висновок Ради Європи від 12.02.2018 CELGR/LEX (2018)1 щодо невідповідності Європейській хартії місцевого самоврядування положень законопроекту про призначення заступників сільського, селищного, міського голови за результатами конкурсу;
  • зупинити практику зміни норм бюджетного законодавства в частині, що призводить до збільшення видатків місцевого самоврядування;
  • запровадити механізм конкурсного розподілу коштів державної підтримки на реалізацію конкретних проектів у пріоритетних напрямках розвитку громади; 
  • встановити перевагу для проектів територіальних громад, які уклали договори співробітництва, при розподілі коштів державної чи регіональної фінансової підтримки;
  • удосконалити правове регулювання застосування механізмів прямої участі громадян у здійсненні місцевого самоврядування;
  • розробити додаткові правові механізми для залучення громадських організацій щодо реалізації завдань місцевого самоврядування на умовах аутсорсингу.