Мерія розпочинає просвітницьку кампанію «Без поліетилену»

Львівська міська рада у партнерстві з Zero Waste Lviv розпочинає просвітницьку кампанію «Без поліетилену», яка триватиме з 9 квітня по 3 липня 2019 р. Кампанія сприятиме до того, щоб супермаркети та інші заклади торгівлі змінювали свої стандарти обслуговування та популяризували практику закупівлі продуктів у багаторазову тару серед мешканців.

фото: Олександр Мазуренко
Фото: Олександр Мазуренко
Фото: Олександр Мазуренко

«Ми всі звикли до поліетиленових пакетиків. Є різні розрахунки їхнього використання. В середньому вони потрібні на період до 20−30 хв. Але натомість, якщо глянути на шкоду, яку завдають такі пакети, то це на сотні років. І сьогодні, якщо глянути на екологічні звіти потужних компаній, що займаються охороною навколишнього середовища, то такі поліетиленові пакетики є найбільш шкідливим явищем, яке забруднює океани, моря.

І власне два роки тому було прийнято рішення у місті щодо стратегії «Нуль відходів», і минулого року воно власне було деталізовано в тому, щоб поетапно відмовлятися від використання зокрема поліетилену в супермаркетах.

Ми стартуємо кампанією з 9 квітня. І 9 квітня на один день у Львові ми відмовляємося у всіх найбільших торгових мережах та у частині менших магазинів від використання поліетилену. Натомість будуть використовуватися, і ми закликаємо львів’ян використовувати, багаторазові еко-сумки. Зараз навіть частина мереж використовує замість поліетилену паперові пакети, і це є така добра альтернатива і відповідь.

Фото: Олександр Мазуренко

Окрім того, після 9 квітня до 3 липня ми плануємо ряд таких навчальних програм, тобто безпосередньо для продавців, які працюють на касах, і для людей, які займаються замовленням, поставкою, щоб підвищувати свідомість тих людей, які безпосередньо комунікують з мешканцями. Так само ми плануємо кампанію інформування мешканців з роз’ясненням, в чому така шкідливість поліетилену?.

І ще одна найважливіша річ, про яку ми хочемо говорити, що потрібна якісна, дешевша по-ціні альтернатива, і тому таким чином, відмовляючись від поліетилену, ми хочемо показати тим компаніям, тим інституціям, тим стартапам, які готові пропонувати для великої кількості мереж якісні паперові замінники, то ринок відкритий і компанії-супермаркети готові до співпраці", — розповів Андрій Москаленко, заступник міського голови з питань розвитку.

«Це є просвітницька кампанія, метою якої є зменшення поліетилену, як виду пластику, як першим кроком взагалі відмови від пластику у Львові. Недарма ця кампанія закінчується 3 липня, адже саме цей день проголошено Світовим днем відмови від поліетиленового пакета. Тобто ми ідемо в ногу з усім світом. Європейський Союз вже відмовився від великої кількості одноразового пластику, і тому ми дуже вдячні міській раді і нашим торговим мережам, які доєдналися до нашої ініціативи і будуть змінювати стандарти і можливості людей купувати в багаторазову тару і альтернативну тару.

Ми дуже просимо містян саме 9 квітня підтримати цю акцію і прийти на покупки зі своїми власними торбинками, зі своєю альтернативною тарою у супермаркет і показати, що це є потрібно. І так само, ми маємо розуміти, що такі торбинки є шкідливими для довкілля. Вони потрапляють на сміттєзвалище, і можуть прожити там кількасот років. Тому ця кампанія саме направлена на те, щоб ми мали змогу з легкістю відмовитися від них", — розповіла Валерія Кіт, активіст ініціативи Zero Waste Lviv.

Першим, із ряду заходів кампанії, буде День без поліетилену у супермаркетах міста — 9 квітня 2019 року. До цього дня організатори просвітницької кампанії проситимуть супермаркети активно проінформувати споживачів про ті практики, які вже були впроваджені на шляху до зменшення використання одноразових поліетиленових пакетів, а також розповісти про ті заходи, які супермаркети планують запровадити. Наприклад, мережа Ашан, які вже погодились доєднатись до акції, планують такі заходи:

 відсутність на касах одноразових пакетів, натомість буде запропоновано паперову та багаторазову альтернативу.

 заміна поліетиленових пакетів на паперові на відділі випічка та хліб

 заміна одноразових рукавичок для клієнтів на відділі випічки, хліба, товарів на вагу на щипці та лопакти.

 заміна одноразового пластикового посуду в кав’ярні на більш екологічний.

Фото: Олександр Мазуренко

«Хочу подякувати представникам торгових мереж, які долучилися до цієї кампанії. І я хочу звернутися з пропозицією до торгових мереж, щоб ви подумали про заохочувальні речі для мешканців і для персоналу самих мереж, щоб мешканцю не пропонували на касі пакет.

Я розумію, що бізнес працює з метою отримання прибутку. Можливо, можна мешканцю, який не купує продукцію в поліетиленовому пакеті, запропонувати знижку або інший заохочувальний елемент, який би допоміг мешканцям відмовлятися від поліетилену. Я ще пам’ятаю ті сітки, з яким ходили мої батьки до магазину. Може, повернутися до цих речей?

Багаторазова торбинка, є трохи дорожчою, думаю, можна підібрати дешевші тканини. Якщо потрібно, можна скооперуватися з представниками легкої промисловості, які могли б із обрізків тканин робити еко-торбинки. Є багато різних варіантів. Думаю, що приєднаються всі українські міста. Є багато сільських громад, які цю тему уже обговорюють. Найголовніше — не тільки говорити, а починати маленькими кроками рухатися до поставленої цілі", — розповіла Ірина Кулинич, директор департаменту економічного розвитку.

Водночас, організатори закликають свідомих споживачів скористатися цими послугами 9 квітня та розповісти про свій досвід у соцмережах, зокрема у події кампанії. Наприклад:

 використати багаторазову торбинку

 використати власний контейнер

 наліпити наліпку безпосередньо на товар

 купити декілька позицій в одну торбинку

 купувати товари на вагу

До слова, тонкі одноразові поліетиленові пакети завдають неабиякої шкоди довкіллю. В середньому тривалість використання поліетиленового пакету складає 20−30 хв, проте в довкіллі чи на сміттєзвалищі цей пакет «проживе» ще кількасот років. Поліетиленові пакети зроблені з невідновлюваних ресурсів й впливають на зміну клімату. Від 8% до 10% світового видобутку нафти йде на виготовлення поліетиленових пакетів. А ще вони надлегкі, тож легко розвіюються вітром та потрапляють в природу, де наносять шкоду тваринам. Пакети разом з дощовою водою потрапляють до каналізації чи забивають водоприймачі й ускладнюють стік води.

До кампанії вже доєднались такі мережі супермаркетів та гіпермаркетів як «Ашан», «Арсен», «Сільпо», «Близенько», «FEST», «АТБ».

Завершиться кампанія загальноміськими заходами з нагоди Всесвітнього Дня відмови від поліетиленових пакетів, який щороку відзначається 3 липня.

Довідки

У листопаді 2018 року виконком ЛМР ухвалив рішення про обмеження використання поліетиленових пакетів.

Спільнота Zero Waste Lviv утворилась наприкінці 2016 року як волонтерська консультаційна ініціатива з питань мінімізації та попередження утворення відходів. На сьогодні організація проводить широку комунікаційну та просвітницьку діяльність, у співпраці з муніципалітетом, бізнесом та громадою міста, організовує заходи, що популяризують концепцію нуль відходів.

відео: Андрій Андрух