Понад 600 тисяч львів’ян, які підписали декларації, отримали електронні медичні картки
- Марія Демчина
Процес запровадження електронних сервісів у медичних закладах Львова розпочався ще з 2013 року, коли одними із перших в Україні запровадили у міській дитячій клінічній лікарні електронну медичну картку пацієнта, наступні впровадження були в поліклініках, 2015 року запровадили одну з перших в Україні електронних реєстратур: спочатку у 4-тій поліклініці, і вже згодом — по всіх інших поліклініках міста. Вже понад 600 тисяч жителів міста Львів підписали декларації через сервіс Helsi, але лише 20% містян користуються онлайн-записом, а решту — переважно люди старшого віку — безпосередньо записуються в реєстратурі.
Завдяки тісній співпраці управління охорони здоров’я міста та Helsi, працівники закладів мають можливість використовувати зручний функціонал системи: заповнювати електронну медичну карту пацієнта, переглядати його історію відвідувань, самостійно складати графіки, а адміністрація медичної установи — відстежувати статистичні дані онлайн. Для комфортної роботи з системою, понад 500 лікарів і медичних сестер в 11 закладах охорони здоров’я міста пройшли навчання комп’ютерній грамотності та отримали сертифікати про готовність працювати з Helsi.
«Вже з березня цього року в медичних закладах запрацювала електронна медична картка з можливістю кодування звернень пацієнта за системою ІСРС-2, з квітня — запроваджено електронну амбулаторну картку в усіх міських поліклініках, електронні рецепти за програмою „Доступні ліки“. Вже сьогодні виписано і відпущено 182 тисячі електронних рецептів», — розповів Євген Донець, директор Helsi.
Не тільки лікарі, а й пацієнти залучені в систему — з часу її запровадження, записалися на прийом і скористалися послугами лікарів через систему більше 1 млн 370 тисяч осіб.
Окрім запису до лікаря, через сайт Helsi можна знайти лікарські засоби, дізнатися про вартість, забронювати в аптеці, а також оформити страхування. Пацієнти можуть поставити оцінку професіоналізму лікаря, а також — якості обслуговування, зважаючи на уважність, ввічливість, зрозумілість пояснень спеціаліста, та є можливість залишити розгорнутий відгук.
Щоб записатися на прийом до лікаря онлайн, пацієнту потрібно: зайти на сайт Helsi. me, обрати місто Львів, потрібну лікарню/поліклініку, в якій пацієнт обслуговується або хоче обслуговуватися, записатися до потрібного лікаря на прийом на конкретний час, і тоді — просто прийти. Після того, як прийом буде проведений в системі, пацієнт отримує доступ через свій електронний кабінет в тому числі до призначень, до електронного рецепту — якщо він є, може залишити відгук про роботу лікаря, про надані йому послуги тощо. Проте доступ до медичних даних пацієнт може отримати, якщо підтвердить свою особу документами в реєстратурі — тобто це унеможливить несанкціонований доступ.
«Окрім кабінету сімейного лікаря, створений кабінет пацієнта, де пацієнт може зайти і подивитися на свої звернення, аналізи, зробити зауваження, залишити свій відгук про роботу лікаря В такий спосіб ми збираємо інформацію, зберігаємо, аналізуємо, і пацієнт має до цього доступ. Окрім того, перевагою цієї системи є те, що якщо пацієнт опиниться в іншій установі або в іншому місті, і в нього виникне необхідність звернутися до лікаря, то цей лікар, маючи інтернет і комп’ютер, може, за згоди пацієнта, зайти в кабінет цього пацієнта і побачити всю медичну інформацію для того, щоб розуміти, яку допомогу надати в цьому випадку», — розповів Володимир Зуб, начальник управління охорони здоров’я Львова.
З його слів, одночасно ця інформація зберігається і в паперовому форматі, бо їх Міністерство охорони здоров’я не відмінило, тож лікарі змушені їх зберігати — або в реєстратурі, або ж пацієнт забирає їх з собою.
«Але перевага електронної карти в тому, що якщо ви щось туди внесли, то ви вже цього змінити не можете. Також часто стається, що пацієнти гублять свої картки і інформація втрачається. А маючи електронний формат збереження медичної інформації, ми в будь-який момент в будь-якому місті і будь-який час можемо цю інформацію отримати. Вся медична інформація, яка стосується пацієнта — тобто анамнез життя, вноситься і зберігається в електронній карті», — акцентував Володимир Зуб.
Як розповідають лікарі, працювати в системі — дуже зручно, адже це зменшує час прийому і унеможливлює черги під кабінетами, адже пацієнти, які записані на прийом, не перетинаються у часі. «В електронній медичній карті ми пишемо медичний огляд і шифруємо епізоди, і це нам дуже спрощує роботу, тому що талончиків уже немає — все є в електронній системі. І кожного місяця кожен лікар має можливість подивитися свої прийоми», — зазначила Ніна Земенкова, завідувачка амбулаторії сімейної медицини КНП «4-а міська клінічна лікарня».
«Після впровадження медичної інформаційної системи Нelsі, лікарям та пацієнтам стало набагато зручніше співпрацювати. Це гарна нагода отримувати зворотній зв'язок від людей, комунікувати з ними та працювати над підвищенням якості наданих послуг, за що ми вдячні Нelsі», — акцентував Володимир Зуб.
В системі працюють всі заклади, які надають первинну допомогу — це 6 поліклінік і 5 установ, де є поліклінічні відділення.
«Питання збереження і захисту персональних даних дуже важливе. Перед нами місто Львів з самого початку ставило це питання, щоб медичні дані пацієнтів зберігалися і захищалися. Наша система дотримується всіх вимог законодавства, маємо всі необхідні атестати і здійснюємо весь необхідний захист — і юридичний, і фактичний», — додав Євген Донець, директор Helsi.
«Дуже пишаюся, що Львів продовжує системно впроваджувати нові можливості еHealth. На сьогодні Львів є одним із лідерів серед міст за кількістю виписаних рецептів на кількість пацієнтів. І також вже є можливість створювати картку пацієнта, і це великий крок уперед реформи на державному рівні. Також дуже важливо, що систему не тільки впроваджують, а паралельно надають і курси щодо комп'ютерної грамотності, щоб медичний персонал відчував себе комфортно при впровадженні системи. Зараз ми також в активному контакті з Львівською областю щодо того, як можемо підтримати міста у впровадженні», — прокоментувала Яніка Мерило, координаторка напрямку eHealth від Офісу Президента України.
відео: Андрій Андрух