Державна інспекція з питань праці роз’яснює зміни до законодавства про працю: особливості оформлення трудового договору, відповідальність за порушення законодавства про працю

  • 09.02.2015, 10:09
  • 2362
  • Прес-служба
З метою попередження порушень роботодавцями законодавства про працю в частині оформлення трудових відносин з працівниками, а також сприянню правової обізнаності працівників та роботодавців, Територіальна державна інспекція з питань праці у Львівській області роз’яснює зміни до законодавства.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» № 77-VIII від 28.12.2014 внесено зміни до Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП України), які, в тому числі, стосуються сфери легалізації зайнятості, а саме: процедури оформлення трудових відносин, відповідальності за порушення законодавства про працю та механізму поновлення трудових прав працівників. Відповідно до нової редакції частини 3 статті 24 КЗпП України працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Також з КЗпП України виключено статтю 24-1, яка передбачала обов’язок фізичної особи у тижневий термін з моменту фактичного допущення працівника до роботи зареєструвати укладений у письмовій формі трудовий договір у державній службі зайнятості. Норми частини 1 статті 24 КЗпП України щодо обов’язкового дотримання письмової форми трудового договору, в тому числі при його укладенні з фізичною особою, залишено без змін.

Відповідно до пункту 6, яким доповнено частину 1 статті 232 КЗпП України, безпосередньо в районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судах розглядаються трудові спори за заявами працівників про оформлення трудових відносин, у разі виконання ними роботи без укладення трудового договору та встановлення періоду такої роботи.

Частиною 2 нової редакції статті 265 КЗпП України передбачено відповідальність юридичних та фізичних осіб – підприємців, які використовують найману працю, у вигляді штрафу у випадку: фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків – у тридцятикратному розмірі від мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення, які накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю. Зазначені штрафи можуть бути накладені без здійснення заходу державного нагляду (контролю) на підставі рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу, у випадку фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації.

Сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю.

 

Інформація: Територіальна державна інспекція з питань праці у Львівській області