Фахівці прогнозують, яким може бути «великий Львів»
- Євген Ковальський
![](/img/843x500/b/694686587143597056548528997248927912689664n-f3b39100.jpg)
«Останнім часом ведеться багато розмов про те, що має завершитися реформа децентралізації, що має бути перехід від добровільного об’єднання до примусового. Можливо буде затверджений новий адміністративно-територіальний устрій. І дійсно, такі плани є. Заплановано, що наступні місцеві вибори мають відбутися вже по новому територіальному устрою. Тому виникає питання, яким буде місто Львів і взагалі вся Львівська область? Обласна рада раніше не йшла на контакт з містом і навіть не розглядалася можливість розширення міста у перспективному плані. Зараз ситуація змінюється, і Львову пропонують взяти відповідальність за певну частину приміської території.
Я є автором законопроекту про міські агломерації, і саме в цьому законопроекті було передбачено організацію співжиття міста і навколишніх територій. І власне, агломерація лишається для Львова пріоритетом для реалізації, тому що вона не передбачає поглинання, а форму співробітництва з навколишніми громадами. На жаль, той законопроект, який ми розробили, Верховна Рада минулого скликання не встигла акцептувати, але я планую, як тільки почне роботу Верховна Рада наступного скликання, передати пакет документів новообраним депутатам. Якщо буде політична воля, цей закон може бути прийнятим в найближчий час.
Може бути інший шлях, що передбачає прийняття взагалі нового територіального устрою і затвердження нової конфігурації територіальних громад. Цей напрям теж можливий, але стане для міста більш проблематичним. Адже буде передбачати додаткові фінансові затрати. Якщо, наприклад, взяти цифри за 4 останні роки, то тільки на Брюховичі, Винники і Рудно, місто Львів з бюджету виділило більше 300 млн грн. Якщо буде йти мова про долучення ще інших громад, то ці цифри можуть вирости в рази.
Питання непросте, дискусійне. Але, я переконаний, Львів теж не може закритися в своїх межах і робити вигляд, що навколо нічого не відбувається, тому що Львівська агломерація по-факту існує. Статистика каже, що кожного дня з прилеглих територій до Львова заїжджає і виїжджає близько 180 тис. мешканців. А якщо ми говоримо про 15-тикілометрову зону, то таких людей є майже 80 тис. Це люди, які тут працюють, навчають своїх дітей, лікуються — це все, по-факту, львів’яни. Ці відносини треба врегулювати, тому що це створює велике навантаження на інфраструктуру міста. Тому наголошую, для нас пріоритетом є агломерація. Місто Львів хотіло би, щоб навколишні населені пункти зберегли свою самоврядність, самостійність, а між нами було співробітництво. Але якщо Верховна Рада прийме інше рішення і буде затверджено інший територіальний устрій, то місто Львів змушене буде взяти на себе цю відповідальність", — пояснив позицію Любомир Зубач, народний депутат України.
«Ми зараз спостерігаємо швидку урбанізацію по всій планеті: міста мають більше мешканців, більше внутрішнього валового продукту, інвестицій, наукових розробок, культури, тобто все це розвивається. Якщо брати Львів, то це більше половини економіки області, а якщо говорити про освіту, інвестиції, культуру, то значно більша частина. Відповідно, наше місто продовжує розвиватися, маємо дивитися, як це буде в майбутньому. Львів має затверджену стратегію, яка передбачає три пріоритети: якість життя мешканців, розвинута конкурентоздатна економіка, традиції і культура, спорт і освіта цього міста. Вже з перших років реалізації проекту, ми вже побачили, що не вистачає четвертого пріоритету — це існування Львова як агломерації, як центру регіону.
Ми готові брати відповідальність і вибудовувати це партнерство із навколишніми населеними пунктами, які входять в систему «великий Львів». Ми враховуємо сучасні тенденції і будемо робити життя комфортнішим і для мешканців Львова, і для мешканців тих населених пунктів.
Є плани Уряду, щоб другий етап децентралізації відбувся до наступних виборів. Ми це очікуємо приблизно на осінь і, відповідно, населені пункти також мають дати згоду до осені наступного року. У львівських школах та дитячих садочках є приблизно 2 тисячі дітей з області. Чому громада Львова має фінансувати їх перебування? Ми б мали виставляти тим населеним пунктам рахунки за перебування тих дітей. Якщо вони об’єднаються зі Львовом в єдину територіальну громаду, то це означає, що вони будуть мати такі ж самі права на поступлення в ти самі школи та садочки, як і мешканці Львова. Це ж стосується і адміністративних, і медичних послуг. Ми насправді готові, ми відкриті до різних дискусій. І місто знає, що є навколишні населені пункти, які готові співпрацювати", — розповів Олександр Кобзарев, директор КУ Інститут міста.